De JASA verpakkingsmachine in Amerika en Canada

JASA Packaging Solutions
JASA in Noord Amerika

Dubbelinterview met Joost Somford en Norbert Karsten

JASA’s complete verpakkingslijnen draaien over de hele wereld. Ook heeft JASA meerdere internationale vestigingen, waaronder in Duitsland, Amerika en Canada. Hoe werken die vestigingen met elkaar samen?

Joost Somford, (CCO), werkt vanuit Vancouver nauw samen met Norbert Karsten, Lead Sales Engineer in Alkmaar. Samen zorgen zij ervoor dat de klant de beste verpakkingsoplossing voor onder andere leafy greens krijgt.

Norbert, zou jij je eerst eens willen voorstellen?

Norbert: “Als praktijkman in hart en nieren begon ik mijn carrière als metaalbewerker. Door de jaren heen klom ik op, volgde ik studies en zo kwam ik uiteindelijk bij een engineeringbureau terecht waar ik acht jaar lang heb gewerkt.

Op den duur miste ik de affiniteit met de praktijk. Ook wilde ik graag wat meer richting de verkoopkant, om de schakel te worden tussen het technische gedeelte en de verkoop. Daar ging ik naar opzoek en zo kwam ik bij JASA uit.”

Norbert-scaled-1

Werkte je meteen samen met JASA’s vestiging in Amerika?

Norbert: “Nee. Sterker nog, ik wist wel dat we er een vestiging hadden, maar daar hield het wel mee op. Ik werd aangenomen voor JASA’s verpakkingslijnen en een stukje standaardisatie. 

Toen ik een jaar bij JASA werkte begon het echt los te komen bij de Amerikaanse projecten en werd ik daar op gezet. Sindsdien is het aantal Amerikaanse, en nu ook Canadese, projecten alleen maar verder blijven groeien. 

Het grootste deel van de tijd ben ik nu nu dan ook bezig met de aanvragen vanuit Joost. Daarnaast komen er steeds meer leafy greens projecten uit Europa voorbij, want ook dat aantal groeit.”

 

Joost, jij zit aan de andere kant van het water, wat doe je daar?


“In oktober 2018 
verhuisden we naar Amerika. Het idee was om ons in Amerika te richten op papieren verpakkingen, maar toen we daar zaten kwamen we erachter dat er verscheidene partijen bezig waren om greenhouses voor ‘indoor grown leafy greens’ op te zetten. Vanuit die hoek kregen we dan ook al snel onze eerste aanvraag en in die hoek zijn we verder gaan bouwen. 

Vanwege het succes in Richmond (VA, USA) openden we een nieuwe vestiging in Vancouver, waar ik sinds januari zit.”

Joost

Hoe zien jouw werkzaamheden voor de vestigingen in Amerika en Canada eruit, Norbert?


Norbert: “Joost stuurt een aanvraag naar Alkmaar en die pak ik op. Over iedere aanvraag spar ik eerst met Arie (Manager Projects and Solutions). 

Arie heeft de meeste ervaring en ik ervaar het als ontzettend prettig om die kennis naast me te hebben. Als we sparren komen we gezamenlijk tot een innovatievere oplossing. Dat is heel prettig samenwerken. 

Voor mij is de eerste uitdaging van een aanvraag om tussen de regels door te lezen waar de klant naar op zoek is. De tweede uitdaging is om een goede technische oplossing te verzinnen. Hier kan ik echt mijn creativiteit op loslaten.

In de eerste fase willen we al een goed doordacht plan bij de klant neer kunnen leggen. Hiervoor is het onder andere belangrijk om te weten welke richtlijnen van toepassing zijn en wat voor eisen de klant zelf aan een lijn stelt, bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne en design.”

Wat merk jij van dit proces Joost?


“Ik doe het algemene gedeelte en lever dat aan bij Norbert. Norbert heeft de vrijheid om creatief te zijn. Dat is fantastisch, want hij verrast mij en de klant geregeld met een heel andere verpakkingsoplossing dan wij hadden bedacht. 

Zo konden we laatst een klant een verpakkingsoplossing aanbieden die ik ook niet had kunnen bedenken. Norbert was hierbij bijzonder creatief geweest met allerlei oplossingen. 

Dat out of the box denken vind ik heel fijn aan Norbert, en natuurlijk aan de rest van het team. Zo kunnen we onze klanten hele innovatieve oplossingen bieden.”

Wat voor aanvragen krijgen jullie binnen vanuit Amerika?


Joost: “Een erg groot deel is voor 
leafy greens, en dan voor schaal- en zakverpakkingen. De aanvraag ziet er iedere keer anders uit. Het kan gaan om een bepaald aantal kilo verpakken per dag, om een bepaalde verhouding tussen schalen en zakken, of een hele gespecificeerde aanvraag voor bijvoorbeeld twee tray vullijnen, waarbij alles al is uitgewerkt.”

Norbert: “Daardoor is het proces ook iedere keer weer anders. De ene keer krijgen we tot in detail voorbereid wat we moeten aanbieden. De andere keer weet de klant het zelf ook niet precies, bijvoorbeeld wat de verhouding tussen schalen en zakken moet zijn en welk type schaal de voorkeur heeft, zoals topseal schalen of clamshell schalen. In dat laatste geval beginnen wij met een opzet en dat trechteren we steeds meer.” 

Wat maakt JASA interessant voor de leafy greens branche in Amerika en Canada?


Joost: “Dat is een combinatie van een ijzersterk leafy greens team en onze werkwijze.

Onze kracht is dat we focussen op het assisteren van onze klanten met een vraagstuk, in plaats van dat we een standaardlijn aanbieden. We denken mee en hebben aandacht voor iedere specifieke en unieke situatie. We vragen bijvoorbeeld naar toekomstplannen en de benodigde flexibiliteit nu, maar ook over vijf jaar. 

We willen de klant optimaal servicen en kunnen een volledige verpakkingsoplossing aanbieden. Daar hoeft de klant zelf niets voor uit te zoeken of aan te schaffen. Dat doen wij allemaal voor de klant.” 

Norbert: “En daar vragen we geen hogere prijs voor. Dit is hoe wij werken, maar het is ook onze drijfveer. We willen de beste verpakkingsoplossing bieden.” 

Zijn er dingen anders in de Amerikaanse markt ten opzicht van de Nederlandse markt? 


Joost: “Ja. Het is nog niet helemaal duidelijk waar de Amerikaanse leafy greens markt heen gaat. De laatste vijf jaar lag de focus op trays, maar je ziet nu een omslag naar zakken. Die omslag gaat plotseling heel snel. Wat dat betreft is Amerika echt ander type markt, de Nederlandse markt is daarin meer gestabiliseerd.”

Norbert: “Die bewegingen op de markt merken wij ook op de werkvloer. Zo hadden we laatst alles rond bij een klant, maar gooide de klant op het laatste moment toch alles nog om. Dat zie je wat vaker bij Amerikaanse partijen, en gezien de markt is dat niet zo gek.”

Weighing-and-packaging-line-tray-seal-scaled-1

Een samenwerking vanuit twee continenten, is dat lastig?


Norbert: “Ik zie het juist als een voordeel. Joost onderhoudt het contact met klanten in Amerika en Canada, en het team in Nederland werkt alles uit. Ook hebben we nog een team op locatie in Richmond VA, dat klaarstaat voor de service en andere aspecten zoals project management en interne opbouw. Hierdoor kunnen we de klant te allen tijde servicen.”

Joost: “Ik bel wel eens met Norbert om half 12 ‘s avonds, haha. Het tijdsverschil kan in die zin wel een uitdaging zijn, maar we zijn er nog nooit tegenaan gelopen. Tegenwoordig kun je alles online doen. En zoals Norbert zei, op deze manier kunnen we de klanten hier juist goed servicen.”

Norbert: “Ik ervaar dat tijdsverschil ook wel als een voordeel. Als ik vragen heb voor Joost verzamel ik die gedurende de dag en zet ik ze aan het eind van de dag door. Dan heeft hij een hele dag om erop te antwoorden en kan ik de volgende dag weer verder.”

Hoe verloopt een project van order tot oplevering? 


Norbert: “Als een aanvraag een order wordt schakelen we de Projectmanager in Amerika in. Hij neemt het klantcontact van Joost over.

In Nederland pakken we met het team de getekende order erbij, kijken wat er verkocht is en checken wat de levertermijnen zijn. Daarna gaat het treintje rijden. 

We houden een kick off, waarbij het het hele team bij elkaar komt. Dat team bestaat uit:

  • Mechanische Engineers
  • Projectleider
  • Inkoper
  • Hoofd Assemblage
  • Elektro Engineer
  • Sales Engineer

Hierna wordt de planning gemaakt, waarin onder andere wordt vastgelegd wanneer we in Alkmaar opbouwen en wanneer de lijn wordt afgebroken en verscheept. 

Arie is verantwoordelijk voor het hele gedeelte in Alkmaar, totdat alles verscheept wordt. Hij werkt hiervoor nauw samen met de Projectleider. Vervolgens is de Projectleider in Amerika on site bij de eindklant en ziet toe op het opbouwproces en ingebruikname.”

Wat maakt jullie zo goed in verpakkingsoplossingen voor leafy greens?


Joost: “Complexe verpakkingslijnen zijn ons ding. Indoor grown leafy greens zijn een heel gevoelig product in vergelijking met bijvoorbeeld field grown greens. 

Wij zijn expert in het verpakken van gevoelige producten. Zo hebben we jarenlange ervaring met het verpakken van onder andere avocado'skiwi'sgesneden fruit en appels en peren. We hebben heel veel fingerspitzengevoel met kwetsbare producten.”

Norbert: “En met volumineuze producten. Leafy greens willen opspringen, ze vallen niet in een verpakking zoals bijvoorbeeld een aardappel dat doet. Het is een fragiel product dat niet moet kneuzen tijdens het verpakkingsproces. Dat is lastiger verpakken dan rigide product.” 

Hoe zie je dat fingerspitzengevoel terug in JASA verpakkingsmachines?

 
Joost: “Dat zie je in de complete verpakkingslijn. We denken goed na over wat een kwetsbaar product nodig heeft. 

Zo is de Multiweigh, onze weger, gebouwd voor leafy greens. Er zit een soort airhockeytafel effect in. Door middel van een laagje lucht wordt het product zwevend getransporteerd. Die details maken het verschil.” 

Norbert: “Wat dat betreft zetten we het product centraal. We kijken niet alleen wat de klant, maar ook wat het product nodig heeft. We zoeken de verpakkingsmachines uit die passend zijn bij het product. Daar zit onze kennis en kunde.”

Hoe draaien jullie in Amerika?


Joost: “We zitten sinds 1990 in Amerika. We zijn dus niet nieuw op de markt in Amerika. We hebben alleen in 2018 de omslag gemaakt om ons op complete verpakkingslijnen te focussen, omdat we daar gewoon sterk in zijn.

Het gaat gewoon ontzettend goed. Onze verpakkingslijnen draaien bij vooraanstaande partijen in de leafy greens markt in Amerika en we hebben ruim 200 JASA verpakkingsmachines in Amerika draaien.”

Hoe zien jullie de toekomst van de drie vestigingen?


Norbert: “We zijn nog niet zo lang bezig met het team in deze samenstelling, dus ik hoop dat we de komende jaren hier lekker mee door blijven gaan. Dat we leuke dingen kunnen blijven doen.

En dat we over de horizon blijven kijken en nieuwe manieren blijven vinden om de klant steeds beter te servicen, bijvoorbeeld door een nog breder pakket aan te bieden.”

Joost: “Ik sluit me volledig aan bij Norbert. We blijven innoveren. Toegegeven, als we weer iets nieuws doen of bedenken levert dat soms ook wat stress op, maar nog veel meer plezier.

Ik krijg uit de markt allemaal reacties dat het zo fijn is dat wij met alles meedenken en ontzettend veel kunnen aanbieden. Die lijn zetten we zeker door!”

Heeft u interesse in JASA’s verpakkingsoplossingen? Neem gerust contact met ons op via het formulier hieronder!

 

Gerelateerde artikelen