Sacha Tamming

Van wereldreizen tot project lead

Interview met Projectleider Sacha Tamming

De turquoise zee bij de Bahama’s en de metropool Tokyo; Sacha Tamming (43) zag het allemaal toen hij voor zijn vorige baan naar alle hoeken van de wereld reisde. Tegenwoordig werkt hij bij JASA en kan hij iedere avond thuis zijn, waar hij erg blij mee is: “Mijn vrouw en ik probeerden een kindje te krijgen, maar door omstandigheden lukte dat niet. We hadden bijna de hoop opgegeven, toen ze toch zwanger werd. Ik kon mijn geluk niet op, en geniet ervan dat ik elke avond bij de kleine kan zijn.”

Vertel, hoe vul jij je vrije tijd in?

“Ik ben een enorme Ajax-fan, en zit elke wedstrijd aan de buis gekluisterd. Verder kun je me als het mooi weer is voorbij zien scheuren op mijn motor, een Suzuki GSX-R 750. Mijn vrienden zitten ook graag op de motor en we organiseren jaarlijks een motorweekend naar bijvoorbeeld Luxemburg, de Ardennen of de Eiffel. Dat zijn echte mannenweekenden met bier en motoren, heerlijk! En ik heb een vrouw Esmé, een dochtertje Lot, en een Franse bulldog Snurk. Lot en Snurk zijn stapelgek op elkaar, fantastisch om die twee samen te zien! Met Esmé en Lot ga ik vaak de hort op, bijvoorbeeld naar de kinderboerderij, winkelen, en naar Enkhuizen naar Sprookjeswonderland.

Lot en Snurk

Je had een bijzondere baan voordat je bij JASA kwam, wat deed je precies?

“Ik werkte als Service Engineer aan reddingsboten, die bootjes aan de zijkant van cruiseschepen en vrachtschepen. Je kunt mijn vorige werk zien als een apk-keuring aan zo’n reddingsboot: checken of alles van de reddingsboot goed werkt, en het zogenaamde ‘Davit systeem’ dat de boot naar beneden laat controleren. Of een schip nou in Rotterdam, Canada, of New Orleans lag, ik ging erheen. Dat was echt een fantastische tijd!” 

Je klinkt als een doorgewinterde reiziger!

“Het is fantastisch om de hele wereld over te reizen, mooie plekjes aan te doen en ‘s avonds met je collega’s een biertje te drinken. Ook privé hou ik van reizen, maar het mooie aan mijn werk was dat ik op plekken terecht kwam wat geen reisbestemmingen waren. Daar kon ik ver weg van toeristen nieuwe dingen zien en ontdekken. Die herinneringen koester ik, maar ik heb er iets voor in de plaats gekregen wat zeker zo waardevol is.”

Wat kreeg je ervoor in de plaats?

“Mijn vrouw en ik wilden heel graag een kindje, en ruim twee jaar geleden werd mijn vrouw zwanger, wat een geluk! Nu hebben we een prachtige dochter van 1,5. Een lot uit de loterij, en zo hebben we haar genoemd: Lot. Met mijn baan bij JASA kan ik elke avond bij haar zijn, waar ik enorm van geniet. Bij mijn vorige baan zat ik soms drie dagen in Frankrijk, maar ook wel eens vier weken in Tokyo. Dat is wel erg lang als je een kleine hebt.”

Ben je vanwege Lot op zoek gegaan naar een nieuwe baan?

“Het is een mooie samenloop van omstandigheden geweest. Na dertien jaar als Service Engineer gewerkt te hebben was ik wel toe aan een nieuwe uitdaging, ik kon de reddingsboten wel dromen. Ook werkte ik de laatste tijd veel in Schiedam, wat voor mij een reistijd van vijf kwartier betekende. Dat vond ik te veel. Ik ging op zoek naar iets nieuws. Uiteindelijk werd ik benaderd door detacheringsbureau Profield, die mij vertelden dat ze een leuke functie voor me hadden bij JASA. Zij hebben me zelfs nog gevraagd om model te staan voor hun website omdat ik door Profield bij JASA aan de slag ben gegaan, dat was een onwijs leuke ervaring!”

Hoe was jouw eerste indruk van JASA?

“Mijn sollicitatiegesprek was met Eduard (CEO) en Arie (Manager Projects & Solutions). Zij vertelden het verhaal van JASA, hoe JASA groeit, wat de motivaties zijn, en waar ze heen willen met het bedrijf. De verhalen die ze vertelden hebben me positief verrast en geënthousiasmeerd, en motiveerden me om hier aan de slag te gaan. Het kwam meteen op mij over als een mooi en dynamisch bedrijf. En voor mij is het compleet iets anders: van Service Engineer van reddingsboten naar project lead in de food industrie.”

Sacha Tamming

Hoe is die stap verlopen? 

“Eduard en Arie hebben mij gekoppeld aan Mitchell, die ook Projectleider is. Dit is een goede greep geweest! Zo kon ik kijken hoe alles in zijn werk gaat als Projectleider bij JASA, en kon ik altijd vragen stellen. Daardoor verliep de overstap vrij goed en makkelijk, hoewel het nog steeds best heftig voor me was. Veel dingen waren nieuw, en ik maakte lange dagen om zoveel mogelijk te leren. Dat was wel hectisch, het zette mijn leven even op z’n kop! Maar dat is een investering die je maakt in een nieuwe baan, en het heeft zijn vruchten afgeworpen.”

Je hebt je draai gevonden?

“Bij mijn vorige baan was ik 25% van de tijd bezig met papierwerk, en 75% van de tijd aan het sleutelen. Hier is dat andersom. En dat bevalt goed! Er is voor mij nog genoeg te leren over bijvoorbeeld de werking van de machines en meer wegwijs worden in de computersystemen, maar dat is goed. Die nieuwe uitdagingen stimuleren me om lekker bezig te blijven. Daarbij heb ik al veel geleerd en ben ik tegenwoordig de spin in het web. Zo hoor ik problemen van klanten aan die ik vervolgens vertaal naar de werkvoorbereiding, houd ik me bezig met het voorbereidende werk, en ben ik contactpersoon tussen de Mechanische Engineers en Electrical Engineers. Dat aansturen en plannen, daar hou ik wel van.”

Hoe zie je de komende tijd voor je?

“Voorlopig heb ik als Projectleider genoeg te doen en te leren. Ik zit nog wel even goed bij JASA! Verder blijft reizen een passie van me, op mijn bucketlist staat een reis naar Australië. En ik wil meer tijd vrijmaken voor m’n motor, die staat tegenwoordig onder een laagje stof. En doordat mijn vrienden en ik allemaal groot worden en kinderen hebben, is het een stuk lastiger om een weekend te plannen. Maar het is wel weer de hoogste tijd voor een mannen-motorweekend!”

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat een reactie achter

Over ons

JASA Packaging Solutions is een internationaal opererende producent van verpakkingsmachines, sleevers en specialist in verpakkingslijnen.

Privacy statement

Disclaimer