Verpakking als marketingtool

Verpakkingsdesign: jouw verpakking als marketingtool

Een fractie van een seconde. Langer heeft de consument niet nodig om een oordeel te vellen over jouw product. Dit komt door impliciete associaties. Dat zijn gedachten die aan elkaar gekoppeld zitten in het brein. Hoe maak je gebruik van die associaties, en hoe zet je je verpakking in als marketingtool? Wat is het effect? En hoe past duurzaamheid in dit plaatje?

Verpakkingsdesign en associaties

Een consument ziet bepaalde elementen in jouw verpakking zoals kleur, vorm en materiaal, en die elementen scheppen onbewust verwachtingen over jouw merk. Bijvoorbeeld of het gaat om een luxe merk of een B-merk, en of het duurzaam is. Door deze elementen te gebruiken, maak je van je verpakkingen een ontzettend effectieve marketingtool! 

Verpakkingsdesign: kleur, vorm, illustraties en materiaal

Met welke elementen moet je rekening houden bij je verpakkingsdesign? Kleuren springen eruit, én roepen de nodige verwachtingen op. Zwart associëren we vaak met luxe en elegantie, en de kleur groen met gezondheid en natuurlijk. 

Ook vorm speelt een rol, aangezien bij grotere verpakkingen de associatie wordt opgeroepen dat de consument een goedkope deal te pakken heeft, terwijl kleinere verpakkingen staan voor luxe. En illustraties? Kijk bijvoorbeeld naar de bekende puppy van Page toiletpapier. De blonde labrador pup wordt geassocieerd met zachtheid, maar je denkt bij een puppy niet direct aan toiletpapier. Toch is iedereen bekend met dit merkicoon. Slim! Daarbij beïnvloeden materialen het oordeel van de consument: is het van karton of plastic? Is het duurzaam? Dit draagt allemaal bij aan de beslissing van de consument: koop ik dit product wel of niet?

Page toiletpapier

Verpakkingsdesign en de relatie tussen producent & consument

De verpakking draagt bij tot aankoop, maar het is ook van invloed op merktrouw. Voelt de consument zich goed geïnformeerd en verbonden met het product? Dan is de kans groot dat hij betrokken raakt bij je product. En dat wil je. Een consument die zich identificeert met jouw product en merkwaardes, zet sneller de stap tot aankoop en komt bij je terug. Zo resulteren jouw marketinginspanningen in een succes. 

Groene_claim

Verpakkingsdesign en duurzaam gedrag

Duurzaam is geen trend, het is de nieuwe norm. Met verpakkingsdesign met een duurzame uitstraling spreek je een grote groep consumenten aan. De helft van de Nederlanders let op duurzaamheid bij het aankopen van producten, en in food categorieën gaat het zelfs om meer dan 60%. Ook vindt driekwart van de mensen het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, milieu en het welzijn van mensen. Hier kun je met je verpakkingsdesign op in spelen. Zo wordt vouwkarton opgevuld met papier door de consument als duurzaam ervaren, en helpt het om een groene claim op je verpakking te zetten. Maar pas op! Overdaad schaadt, één claim is voldoende.

verpakkingen met sleeve

Verpakkingsdesign en JASA

JASA is specialist in verpakkingslijnen, en biedt zo’n tien verschillende verpakkingsvormen. Zo ook onze sleeves. Worden ze bij appels gebruikt? Dan is de verpakking 100% recyclebaar. Wordt de sleeve gebruikt om vleesverpakkingen, of voor maaltijdsalades? Dan is hij mega geschikt voor een bij jouw product passend packaging design. Er is genoeg ruimte voor logo’s, een recept, of een sterke claim omtrent milieuvriendelijkheid. 

Een andere revolutie op het gebied van duurzaam verpakken: onze Bag-2-Paper™. Duurzaam, recyclebaar, en daarmee precies wat de consument zoekt. De consument vraagt, en wij laten de innovatieve JASA machines draaien! 

En wat zoek jij? Wij horen het graag. Van groot tot klein, alles is mogelijk. Maak een afspraak met JASA om te zien welke mogelijkheden wij jou kunnen bieden, we beantwoorden graag al jouw verpakkingsvragen!

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat een reactie achter

Over ons

JASA Packaging Solutions is een internationaal opererende producent van verpakkingsmachines, sleevers en specialist in verpakkingslijnen.

Privacy statement

Disclaimer