Huub Hoogland klom op tot Service Monteur
Op zijn drieëntwintigste heeft Huub Hoogland het al goed voor elkaar: hij heeft net zijn eigen huis gekocht, en werkt als Service Monteur - een functie die hij al ambieerde toen hij in 2013 bij JASA binnenkwam. Daar heeft hij hard voor gewerkt, maar ontspannen kan Huub ook, en dan het liefst op het water.
Zit het technische bij jou in de genen?
“Hoewel mijn vader nooit technisch werk heeft gedaan, heeft het hem wel altijd getrokken. Het is een handige harry, en dat heb ik van hem meegekregen. Klussen heb ik altijd leuk gevonden, vroeger verbouwde ik al brommertjes. En ik heb net een huis gekocht in Oudkarspel waar ik met mijn vader veel geklust heb. Van top tot teen moest het huis worden aangepakt, en dat hebben we mooi voor elkaar gekregen.”
Verbouw je vaker dingen samen met je vader?
“Mijn vader heeft een stalen sloep die we samen hebben opgeknapt. Als het mooi weer is kun je mij op het water vinden! Heerlijk, om in die sloep over de Noorderplas te varen. Ik ga vaak met vrienden, varen, van de zon genieten, zwemmen, wat wil je nog meer! Ik vind het sowieso leuk en belangrijk om in mijn vrije tijd mijn vrienden op te zoeken, ik ken die jongens al sinds mijn schooltijd en het is altijd gezellig.”
Ben je tijdens je schooltijd bij JASA terechtgekomen?
“Ja, ik volgde een werk- leertraject en had een werkplek nodig. Ik belandde bij JASA waar ik begon als Assemblage Medewerker. Ondertussen heb ik de opleidingen Mechatronica niveau 2 en niveau 3 in the pocket, en werk ik als Service Monteur. Dat leek mij altijd al de ideale baan!”
Jouw carrière is dus als een speer gegaan?
“Jazeker, ik ben ontzettend tevreden over mijn carrière bij JASA. Toen ik in september 2013 begon bij JASA werd me gevraagd wat mijn ambities waren. Ik wilde de service in. Voor school moest ik vier jaar als Assemblage Medewerker werken, maar mijn droom was Service Monteur worden. Meteen nadat ik mijn opleiding had afgerond kreeg ik een plek aangeboden als Service Monteur, fantastisch!”
Waarom is de functie Service Monteur jouw droombaan?
“Vanwege de uitdaging in het werk, en het op verschillende plekken werken. In mijn tijd als Assemblage Medewerker zag ik de monteurs op de zaak, hoorde hun verhalen, en dacht: dit wil ik! En daar heb ik keihard voor gewerkt. Aangezien dit mijn eerste ervaring in de techniek is, heb ik alles on the job geleerd. Dat ging allemaal heel natuurlijk. Zo verliep de overgang naar de functie Service Monteur in juli 2017 heel soepel, omdat ik al ervaring had met de JASA machines en daarom meteen klusjes kon doen, onwijs gaaf!”
Welke werkzaamheden verricht jij als Service Monteur?
“Zowel het onderhoud aan machines, als storingen verhelpen. Ik kijk iedere dag wat er de volgende dag op de planning staat, en verzamel ‘s ochtends mijn spullen op de zaak. Vervolgens rij ik naar de klant, en die klanten zitten door het hele land. Het is elke keer weer een roadtrip! Soms gaat het om één grote klus op een dag, maar vaak heb ik meerdere klusjes. Waar ik ook heen moet, ik ben de hele dag aan het sleutelen, en dat vind ik het allerleukste aan mijn werk!”
Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?
“Wat ik ontzettend tof vind is een storing verhelpen. Want bij een storing heeft de klant het vaak zelf al geprobeerd op te lossen, maar komen ze er niet uit. Dan word ik gebeld om het op te lossen, en als dat dan spoedig verloopt is dat geweldig. Dan ben ik even de reddende engel!”
Ben je nog happy met je droombaan?
“Ja! Ik zit hier helemaal op m’n plek. Ik weet niet of ik mijn hele leven op mijn knieën wil blijven zitten sleutelen, en een nieuwe uitdaging zou dan kunnen zijn om te gaan tekenen. Ik zou een cursus of opleiding Technisch Tekenen kunnen volgen, en me daar verder in ontwikkelen. Maar dat is echt voor later, voorlopig krijgt niemand me hier weg!”
Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Contact_NL
"*" geeft vereiste velden aan