Interview Frans Vendel

Meer dan 25 jaar in dienst

Interview met Helpdesk Medewerker Frans Vendel

Wat in 1985 begon als Pannekeet Machine Techniek heet tegenwoordig JASA, en Helpdesk Medewerker Frans Vendel (52) draait hier al meer dan een kwart eeuw mee. Deze trotse vader van twee dochters begon als Service Monteur, en vloog in die functie de hele wereld over. Een walk down memory lane.

Frans 25 jaar in dienst bij JASA

*Feest bij JASA!! Frans 25 in jaar in dienst. (januari 2017)

Frans, vertel eens iets over jezelf

“Ik ben getrouwd en heb twee fantastische dochters waar ik enorm trots op ben: Becky (23) en Christa (20). Becky werkt in het AMC als MBB-er op de Radiotherapie, wat inhoudt dat ze bestralingen uitvoert bij kankerpatienten. Christa studeert Toegepaste Wiskunde aan het HVA, en stroomt daarna door naar de master aan de VU. Ze zijn goed bezig!
Zelf ben ik een handige harry: mijn vrije tijd besteed ik voornamelijk aan klussen in en rondom het huis. Mijn vrouw bedenkt een mooi project, en ik werk dat uit. Daar heb ik veel lol in! Verder fiets ik graag naar mijn werk, en hou ik van fotograferen. De foto van JASA die op de vrachtwagen van onze transporteur Jonker staat, die heb ik gemaakt!”

Hoe ben je bij JASA terechtgekomen?

“Dat staat me nog haarscherp voor de geest. Dinsdag 7 januari 1992 stond er een advertentie, zo’n kleintje van zes bij vier centimeter, in een dagblad. Pannekeet Machine Techniek zocht een Service Monteur. Ik schreef een brief, en donderdagavond om een uur of acht had ik mijn sollicitatiegesprek. Maandagochtend om zes uur zat ik als kersverse Service Monteur bij directeur Piet Pannekeet in de auto, onderweg naar een klant. Zo snel kan het gaan! Toentertijd werkten Piet Pannekeet, zijn toenmalige echtgenote, en vier medewerkers in het bedrijf. Van die groep zijn alleen Piet en ik overgebleven. En Piet wordt bijna 65, dus als ik doorga tot aan mijn pensioen haal ik zijn aantal dienstjaren in!”

Wat deed je precies als Service Monteur?

“Ik ging bij klanten langs, en daar verschilden de werkzaamheden van complete machines installeren tot storingen verhelpen. Het werk beviel zo goed, dat ik zo’n twaalf jaar lang fulltime servicewerk heb gedaan. De klanten zaten overal. Je kunt je het je bijna niet meer voorstellen, maar in die tijd deed je alles zonder navigatiesystemen en mobiele telefoon. Ik reed naar de plaats waar de klant zat en keek op kaarten en de stadsplattegrond hoe ik precies bij het adres van de klant moest komen. Het tijdperk voor Google Maps!” 

Frans Vendel

Ben je op veel plekken geweest?

“Ja, en niet alleen in Nederland. Al snel ging ik de grens over naar België en Duitsland, en niet veel later reisde ik de hele wereld over. Canada, Amerika, IJsland, Groenland, Zuid-Korea. Dan belde een klant aan de andere kant van de wereld met een storing, en stapte ik het vliegtuig weer in. Mijn werk heeft me alle windrichtingen op gestuurd, zo kom je nog eens ergens!”

Je houdt je tegenwoordig bezig met de service, hoe is die carrièreswitch verlopen?

“Dat had een natuurlijk verloop. Op den duur ondersteunde ik de chef van service/werkplaats door telefoontjes van klanten aan te nemen. Toen hij wegging bij JASA rolde ik zo de service binnendienst in, met alles wat daarbij komt kijken. Ik zit nu lekker op mijn plek als Helpdesk Medewerker. Van contact met de klant tot het inplannen van de monteur, ik regel het hele traject. Heel divers!”

Wat is er in de afgelopen jaren veranderd?

“De sociale werksfeer. Als je vroeger wat eerder vrij wilde, was dat lastig omdat er veel werk was maar minder personeel om daar flexibel mee om te kunnen springen. Nu hebben we meer monteurs in dienst, en als een monteur aangeeft dat hij graag wat eerder naar huis wilt, dan hou ik daar rekening mee in de planning. Zij werken keihard voor JASA, dus er mag ook wel rekening met de monteurs worden gehouden!
En het is super gezellig met de collega’s onderling. De sfeer is goed en het contact is laagdrempelig.”

Frans Vendel

Wat vind jij een sterke kant van JASA?

“Ik vind JASA organisatorisch ijzersterk. Als er wat moet gebeuren, zetten we er met z’n allen de schouders eronder en lukt het ons om iets succesvol af te ronden. We hebben allemaal een enorme drive om ervoor te gaan. Daar wil ik Piet Pannekeet een groot compliment voor geven, hij geeft nooit op. Onze algemeen directeur Eduard heeft inzicht in hoe je een organisatie, die een enorme groei doormaakt, goed neerzet. Als ik terugkijk naar toen ik begon en nu, is JASA uitgegroeid van vijf man personeel tot een gestructureerd bedrijf met verschillende afdelingen dat nu zelfs haar vleugels uitslaat in Amerika. Petje af!”

Een kwart eeuw bij JASA in dienst, wat is het mooiste aan die periode?

“Ik ben enorm trots op de Serviceafdeling. Tegenwoordig werken we zonder Service Manager. We doen het met elkaar! Met zijn allen pakken we het werk op, en daar voel ik me verantwoordelijk voor. Dat komt doordat ik het ontstaan van de afdeling heb meegemaakt, en daaraan heb ik bijgedragen. De Serviceafdeling voelt als mijn kindje.”

Waar hou jij je in de toekomst mee bezig bij JASA?

“Wat ik belangrijk vind is dat we meer preventief werk inplannen en onderhoudscontracten afsluiten. Waar we vroeger bij een belletje over een storing snel bij de klant langsgingen, repareerden, en weer weg waren, is de branche daarin veranderd. Klanten zijn veeleisender geworden, en doordat de klanten ver weg zitten duurt het soms lang voordat we bij ze zijn. Door met vaste intervallen langs te komen kunnen we bepaalde problemen voorkomen, en staan we de klant regelmatig persoonlijk te woord.”

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat een reactie achter

Over ons

JASA Packaging Solutions is een internationaal opererende producent van verpakkingsmachines, sleevers en specialist in verpakkingslijnen.

Privacy statement

Disclaimer