Interview met Ulli Held
Ulli Held (50) is met zijn achtergrond in de verpakkingstechniek als een vis in het water bij JASA; sinds oktober is hij de eerste Duitse verkoper bij het bedrijf. Ulli spreekt de Nederlandse taal vloeiend en reist graag naar het platteland. Hij vertelt onder meer over zijn start tijdens de pandemie en de verschillen tussen Nederlandse en Duitse bedrijven.
Liefde voor het platteland
Ulli is getrouwd en heeft 2 kinderen: dochter Nele (15) en zoon Matthias (20). Ulli is geboren en getogen in Bergisch Gladbach, een plaatsje in de buurt van Keulen. De omgeving is een ware hidden gem: een prachtig heuvelachtig gebied waar je heerlijk vakantie kunt vieren.
Ondanks die prachtige natuur wilde Ulli de wijde wereld in: “Ik hou van reizen en nieuwe plekken ontdekken en was altijd van plan om ergens ver weg aan het werk te gaan. Dat ik hier toch ben blijven hangen komt doordat er altijd ontzettend interessante banen in de buurt waren. Het bevalt me hier goed hoor, maar ik hou wel echt van het platteland. Daarom ben ik graag in Nederland.”
Vloeiend in het Nederlands
Zo graag als Ulli op het Nederlandse platteland is, zo vloeiend spreekt hij de Nederlandse taal. “Op mijn 15e heb ik een jaar lang Nederlands gevolgd op een avondschool”
Ulli wil zich op zijn werk in de taal kunnen uitdrukken. “Ik vind het voor de zaak belangrijk om in ieder geval eenvoudige zinnen te kunnen zeggen bij een klant, zoals ‘goedemorgen’, ‘goedenavond’, ‘bedankt’ en ‘tot ziens’. Doordat ik veel in Nederland ben, de krant lees en naar de supermarkt ga leer ik automatisch snel bij. Onderhand spreek ik de taal vloeiend, alleen schrijven vind ik nog wat lastig.”
Op het platteland en op het water
Ulli is niet alleen graag op het platteland, maar ook op het water. “Mijn vader zeilde altijd en ik deel die liefde, vanaf mijn 12e was ik ieder weekend op het water te vinden.” Die hobby is gebleven.
“Zeilen doe ik nog steeds. Als het even kan zit ik op het water.” Ulli past er zelfs zijn vakanties op aan. “Ik heb alleen vakantie tussen april en oktober, daarbuiten heeft vakantie geen zin, haha”.
Via via naar JASA
Een ex-collega vertelt Ulli tijdens een bak koffie een keer over JASA. “Het klonk als een interessant bedrijf dus heb ik opgezocht wat JASA precies doet. Het sprak me direct aan, vooral de focus op innovatie.” Ulli vertelt zijn ex-collega dat JASA hem enorm aanspreekt en hij wordt bij het bedrijf aangedragen.
“Binnen 24 uur had ik Ruurd Schut aan de telefoon.” Dat is in februari 2020, waardoor COVID-19 in eerste instantie roet in het eten gooit. In de zomer wordt uiteindelijk het contract opgesteld. “Sinds oktober werk ik als Verkoper bij JASA, wat me onwijs goed bevalt.”
Ulli’s visie vanuit de verpakkingstechniek
Ulli is met zijn achtergrond in de verpakkingstechniek als een vis in het water bij JASA. Zijn technische achtergrond vindt hij belangrijk voor zijn werkzaamheden als Verkoper bij JASA. “Ik wil klanten niet alleen iets verkopen, maar vind het juist belangrijk dat ik ook technische hulp kan bieden. Ook voor technische vragen kunnen ze bij mij terecht. Op die manier bied ik meerwaarde voor de klant.”
Van start in een pandemie
Ulli gaat na de eerste coronagolf aan de slag bij JASA, maar de pandemie is ook dan nog volop gaande. “Het was een uitdagende start,aangezien het net de periode was waarin Nederland door Duitsland als risicogebied werd bestempeld. Op dat moment wist ik dat ik 2 weken later zou beginnen bij een bedrijf in een land waar ik eigenlijk niet naar toe mocht reizen.”
Ondanks de maatregelen kan Ulli aan het werk in Nederland. De eerste dag werkt hij in Alkmaar met Piet Pannekeet, hij voelt zich meteen welkom. “Het was een super interessante dag, iedereen was open minded waardoor ik me meteen onderdeel van het bedrijf voelde.“
Tegenwoordig werkt Ulli voornamelijk in Duitsland. “In het begin werkte ik van maandag tot en met vrijdag in Alkmaar, omdat ik op die manier de techniek het beste leer, wat essentieel is voor mijn contact met klanten. Ook gaf dit me de gelegenheid om de collega’s goed te leren kennen. Ik heb nu alle kennis en kunde in huis om in Duitsland mijn werkzaamheden uit te kunnen voeren.”
Verkoper vanuit huis
De pandemie brengt de nodige uitdagingen met zich mee, even langs klanten gaan is lastig. “Mensen zijn huiverig om je langs te laten komen. Als een bedrijf echt interesse heeft mag je langskomen, maar alleen binnenkomen om kennis te maken doet men momenteel liever niet.” Daarom werkt Ulli veel online en spreekt hij klanten telefonisch. “Dat is toch anders.”
Ulli werkt voornamelijk in Duitsland, maar hij laat zijn neus nog regelmatig in Nederland zien. “Ik probeer tweewekelijks 1 dag naar Nederland te komen. Als de reisbeperkingen worden opgeheven maak ik daar 2 dagen van. Het is belangrijk voor het team om elkaar face-to-face te zien.”
Nederlandse en Duitse bedrijven: de verschillen
Bij zijn vorige werkgever had Ulli een verkoopgebied in Nederland, waardoor hij al bekend was met de Nederlandse cultuur. Wel ziet hij grote verschillen tussen de Nederlandse en de Duitse bedrijfscultuur.
“Nederlanders hebben over de hele wereld de reputatie dat ze goede handelaren zijn en als ik in een vergadering zit zie ik dat wel terug. Hier wordt anders naar een project gekeken dan in Duitsland; het draait meer om de financiën en de taken terwijl het in Duitsland meer om het technische verhaal draait. Dat is een heel andere focus.”
Ook de communicatie en hiërarchie zijn anders in Nederland “Iemand vertelde me een keer dat als iemand je in Nederland met ‘u’ aanspreekt, je iets verkeerds hebt gedaan. Tutoyeren is eigenlijk altijd de standaard. Duitsland is een stuk traditioneler, daar spreek je de baas nooit aan met ‘jij’ en maak je ook geen grapjes met je werkgever.”
Blij bij het familiebedrijf
Ulli voelt zich als een vis in het water bij JASA. “Het is precies waar ik naar op zoek was. Een professioneel familiebedrijf met zo’n 80 medewerkers, waar iedereen elkaar kent.”
Ook in het team voelt Ulli zich helemaal thuis. “We werken niet een to-do lijst af voor de baas, maar gaan ervoor om gemeenschappelijk succes te behalen waar iedereen zijn taak voor volbrengt. Het kan niet beter!”
Bent u geïnteresseerd JASA’s verpakkingsoplossingen? Neem dan contact met ons op, wij beantwoorden graag al uw vragen.
Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!