Jasa Export

JASA Export; Wim en Natasja aan het woord

Van beurzen tot contacten met distributeurs en van klantbezoeken tot het beantwoorden van technische vragen; JASA Export heeft het druk. Natasja Boekel (47) en Wim van der Meulen (49) zijn beide International Sales Manager. Als collega’s én partners gaan ze zowel voor hun werk als in hun vrije tijd graag op reis.

Jasa Export

Wat doen jullie in jullie vrije tijd?

Natasja: “Vanalles! Kamperen, lezen, mountainbiken, snowboarden, koken. We doen allemaal leuke dingen.”

Wim: “We kamperen overal en nergens, maar het liefst op kleine campings in een mooi gebied waar we kunnen fietsen. De ene keer gaan we richting de Pyreneeën, de andere keer plannen we een weekendje Ardennen. Maar op de bank liggen kunnen we ook heel goed!”

Hoe zijn jullie bij JASA terecht gekomen?

Wim: “In 1998 was ik aan het solliciteren. Op een zondagavond werd ik gebeld over een brief die ik ooit eens had geschreven, met de vraag of ik de volgende dag op gesprek kon komen. Twee dagen later werd ik aangenomen als Binnendienst Medewerker. 1,5 jaar later stapte ik over naar export. Ik heb toen 11 jaar lang bij JASA gewerkt, tot 2009. In die tijd hadden we een dip, met een reorganisatie tot gevolg. Helaas moest ik toen ook vertrekken.”

Natasja: “Ik ben in 2001 voor Hendrik van den Berg gaan werken. Dat was bij Mountec, een dochterbedrijf van JASA. In 2008 fuseerden de twee bedrijven en ging ik de verkoop in bij JASA. Dat heb ik nog zo’n 2,5 jaar gedaan, daarna stapte ik op. Ik was toe aan iets nieuws.”

Jullie zitten allebei weer bij JASA, hoe is dat gelopen?

Natasja: “Ja, leuk he! Sinds 2017 zitten we er weer.”

Wim: “Ik werkte toen al zo’n 10 jaar bij concurrenten van JASA. Intussen werd het drukker en drukker bij JASA Export en werd er intern gesproken over de beste manier om dat in goede banen te leiden. De namen van Natasja en mij werden genoemd.”

Natasja: “We kenden allebei het bedrijf, de markt en de machines goed. En om te voorkomen dat we concurrenten van elkaar zouden worden, was het goed als we samen bij JASA aan de slag zouden gaan.

Wim: “We werden door Eduard de Haan benaderd en een half jaar later gingen we weer bij JASA aan de slag. Dat was toch een beetje thuiskomen.”

Hebben jullie de verantwoordelijkheid voor JASA’s export over de hele wereld?

Wim: “In eerste instantie deden we de export met z’n drieën: Natasja, Ivo Luijckx en ik. We hadden de wereld in drie delen verdeeld, zodat we allemaal onze eigen regio hadden en geen concurrentie onderling zouden krijgen. Intern werden we ondersteund door Denise Baths en Tom Joosten.”

Natasja: “Ivo heeft inmiddels een andere functie, Product Manager, waardoor we de wereld onder ons tweeën hebben verdeeld. Datzelfde geldt voor Denise, die marketing is gaan doen. Ik richt me met name op Europa, Zuid-Afrika, China en Israël, en Wim voornamelijk op Noord- en Zuid-Amerika, Rusland, Nieuw-Zeeland, Australië en Korea. Tom ondersteunt ons allebei intern en neemt zo nu en dan Europese trips van mij over ”

Zijn er werkzaamheden die jullie samen uitvoeren?

Natasja: “Eigenlijk zijn we alleen collega’s, we doen niet direct iets samen, Wel ondersteunen we elkaar in de dagelijkse werkzaamheden.”

Wim: “Natasja heeft meer ervaring met de JASA Sleever, daarvoor put ik uit haar ervaring. Ik heb meer technische kennis, waar Natasja gebruik van kan maken. Zo hebben we een wisselwerking en hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.”

Natasja: “Als er echt iets technisch voorbij komt halen we nog altijd Ivo en Alex erbij; die weet alle ins en outs van de machines.”

Jasa export

Waar bestaan jullie werkzaamheden uit?

Natasja: “We hebben genoeg te doen, JASA Export heeft het druk! Ons belangrijkste werk is het zoeken en ondersteunen van distributeurs. De hele dag door krijgen we vragen uit het bestaande distributienetwerk, over bijvoorbeeld machines en nieuwe ontwikkelingen.”

Wim: “We proberen bij nieuwe distributeurs ervoor te zorgen dat ze op een dusdanig niveau komen dat ze zelfstandig kunnen werken. Dan hebben ze onze hulp bijna niet nodig. Maar het echt technische gedeelte kunnen we niet van ze vragen.”

Natasja: “Daarnaast bezoeken we distributeurs, beurzen en klanten. Bijvoorbeeld om  onze distributeurs te helpen een klant te overtuigen.  Dan mogen we weer naar het buitenland.”

Jullie reizen allebei veel voor jullie werk, hoe combineren jullie dat?

Wim: “Soms kan ik mee met Natasja, bijvoorbeeld naar een beurs in Frankrijk, of kan Natasja met mij mee naar Amerika. Ze betaalt dan natuurlijk zelf haar ticket. We proberen er dan een paar vrije dagen of een week vakantie aan vast te knopen. Dat zijn de geneugten van dit vak!”

Natasja: “Toen we in 2017 terugkwamen bij JASA hebben we dat ook meteen aangegeven bij Eduard, dat we die vrijheid willen hebben. Die ruimte wordt ons ook gegeven en gegund. Dat komt ook doordat wij samen met Tom grotendeels de afdeling Export vormen. We kunnen niet zomaar 3 weken weg en het schip onbestuurd laten rondvaren. Daardoor zijn we de laatste jaren nooit echt op vakantie geweest.”

Wim: “Deze oplossing werkt goed voor alle partijen.”

Zijn er dingen veranderd sinds COVID-19?

Natasja: “We reizen niet meer. Eerst maakte Wim regelmatig langere reizen van soms wel 2 weken. Ik maakte veel korte trips van een paar dagen. Nu zitten we ineens thuis. Hierdoor hebben we wel alle tijd om mails te beantwoorden en offertes te maken. Maar het is wel gek. Ik heb vorige week bijvoorbeeld een machine verkocht voor een behoorlijk bedrag, maar die klant heb ik nog nooit gezien. Normaal gesproken was ik daar even heen gegaan.”

Is het niet kunnen reizen belemmerend voor jullie werk?

Wim: “Het kan vertragend werken. Doordat je geen direct contact hebt is het lastiger om de klant aan te voelen. Je zit wat minder dicht op de feiten. Daardoor moet je ook echt vertrouwen hebben in je lokale partners. Gelukkig is dat vertrouwen er! Ik merk dat ik meer verdiepingsvragen krijg, doordat de partners nu zelf dieper het gesprek in moeten gaan. Het is fantastisch dat ze zich daar zo voor inzetten.”
Natasja: “Als je een concurrent hebt die bij de klant in de buurt is sta je wel meteen 1-0 achter. Zij kunnen dan veel sneller schakelen dan wij.”

Wat zijn normaal gesproken de grootste uitdagingen waar JASA Export voor staat?

Natasja: “Kunnen vertalen wat de klant daadwerkelijk wil en daar de beste oplossing voor bedenken. De uitdaging is dat er vaak een distributeur tussen zit. Wij moeten filteren wat de klant wil, en niet wat de distributeur denkt wat de klant wil. Als je in Nederland bij je klant zit is dat een stuk makkelijker.” 

Wim: “Daarbij is het overbrengen van de mogelijkheden, maar vooral ook de onmogelijkheden belangrijk. Bij JASA willen we de klant puur en alleen verkopen en leveren wat hij echt nodig heeft. Dat houdt in dat je een klant moet vragen of hij bijvoorbeeld bepaalde extra’s echt wil en nodig heeft, als ze het totaalplaatje duurder, ingewikkelder of langzamer maken.” 

Wat is het leukste aan de export?

Natasja: “Het onderweg zijn, met nieuwe mensen praten, en nooit weten waar je terecht komt. De ene keer zit je in een flut hotel, de andere keer word je bij mensen thuis uitgenodigd. Het is altijd een verrassing. Zo ben ik een keer bij een aardappelverpakker in the middle of nowhere in Zuid-Afrika langs geweest. Ik kreeg een fles wijn mee naar huis, omdat ze zo blij waren dat ik was gekomen. Dat is super leuk!”

Wim: “Je maakt de mooiste dingen mee. Ik was een keer op een prachtige zomerdag in Finland. Ik hoefde alleen een handtekening te halen, maar toen ik aankwam liet de man vol trots het bedrijf zien. Vervolgens stak zijn vrouw de bbq aan en zaten we een paar uur te eten en hadden we goede gesprekken over het leven. 5 minuten voordat ik weg moest om m’n vliegtuig te halen, gaf die man mij de opdracht voor een machine. Achteraf bleek dat hij wilde zien of ik een betrouwbaar type was. Dat zijn de ervaringen waar je het voor doet. Maar het is niet altijd eenvoudig en leuk. Het komt ook voor dat je bij een klant komt die niet tevreden is en je een hele bak ellende over je krijgt uitgestort. Dan heb je wel een taaie dag.”

Jullie werken al een hele tijd in de export, hoe is dat?

Natasja: We werken al 20 jaar met dezelfde distributeurs. Toen ik bij Mountec werkte hadden we hetzelfde netwerk, waardoor ik met sommigen een hele geschiedenis heb. Met die mensen ga je bijna vriendschappelijk om, je komt bij ze thuis en ze koken voor je. Dat is heel bijzonder. Met die mensen voer je niet alleen een keurig gesprek, maar ook een goed gesprek.”

Wim: “En dat is gewoon ons werk!”

Sedona januari 2020

Jullie doen dit alles als stel, hoe is dat?

Natasja: “Mensen verbazen zich er wel eens over dat we zo nauw kunnen samenwerken, maar wij weten niet beter. 28 jaar geleden waren we collega’s in een restaurant op een pretpark, zo is het allemaal begonnen. Natuurlijk is het nu wel anders en hebben we er van te voren goed over nagedacht of we weer samen wilden werken. Maar we zagen het allebei wel zitten en het bevalt ons nog steeds uitstekend!”

Wim: “We kunnen heel goed samenwerken en het is heel mooi dat we allebei zoveel reizen, dat we dat samen kunnen doen en die ervaringen kunnen delen. We beleven alles met z’n tweeën.”

Praten jullie wel eens over iets anders dan werk?

Wim: “Ik denk dat we ons werk nu thuis meer los kunnen laten dan toen we allebei ergens anders werkten.”

Natasja: “Overdag praten we er de hele tijd over, dus s’ avonds hoeft dat niet meer.” 

Kwestie van Kiezen

Koffie of thee?

Natasja: “Thee, bij voorkeur earl grey.”

Wim: “Koffie. Dubbele espresso’s in grote hoeveelheden.”

Bergen of strand?

Beide: “Bergen! Leuk om te wandelen en fietsen.”

Bankhangen of erop uit?

Wim: “Oh, dat is een hele lastige!”

Natasja, lachend: “50/50!”

Studeren of in de praktijk leren?

Beide: “In de praktijk leren.”

Hond of kat?

Wim: “Dat is weer een lastige. Als we deze baan niet zouden hebben en veel thuis zouden zijn, dan zouden we een hond en een kat hebben. Maar door het reizen hebben we helaas niet genoeg tijd voor huisdieren.”

Natasja: “Kat. We zijn wel dierenliefhebbers, maar het is praktisch gezien beide niet haalbaar.”

Heeft u interesse in de verpakkingsoplossingen van JASA? Neem vooral contact met ons op, we beantwoorden graag al uw vragen en denken altijd met u mee over de beste verpakkingsoplossing voor uw product.

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

0 Reactions
Inline feedbacks
See all reactions

Over ons

JASA Packaging Solutions is een internationaal opererende producent van verpakkingsmachines, sleevers en specialist in verpakkingslijnen.

Privacy statement

Disclaimer