2018 loopt op zijn einde, een mooi moment dus om terug te blikken op de ontwikkelingen die JASA in 2018 doormaakte. 2018 was voor JASA vooral het jaar van de schalen en de Sleever.
Innoveren
JASA heeft in 2018 goed aan de weg getimmerd op het gebied van innoveren. “Zo hebben we in februari 2018 de next generation Sleever gelanceerd. In dat kader waren onze stands op Fruit Logistica en Anuga Foodtec echte hoogtepunten. Het is dan ook geen verrassing dat de nieuwe Sleever een internationaal succes is geworden”, aldus Eduard de Haan, CEO van JASA. “De next generation Sleever is iets waar we in 2019 volop in blijven investeren onder het motto: it’s all about paper.”
Voor JASA stond 2018 echt in het teken van schalen. Voor een aantal grote klanten hebben we complexe schalen lijnen mogen realiseren voor onder andere kant-en-klaar maaltijden, salades, vlees- en visproducten, gesneden fruit en tapas. Mooie uitdagingen met als resultaat mooie nieuwe productontwikkelingen, zoals modulaire taktbanen en vulstations en in hoogte verstelbare ergonomische werkplekken. Die laatste zijn ideaal voor de medewerkers die handmatig producten toevoegen aan een schaal.
“Daarnaast merkten we dat er vanuit de klanten niet alleen vraag was naar onze JASA machines. We worden steeds vaker benaderd met de vraag of we willen helpen met het optimaliseren van het totaalproces van de gehele verpakkingslijn. Met als doel om de output van de productielijn te verhogen. Daarom leveren we complete lijnen die verder gaan dan alleen het verpakken van producten.
Internationaliseren
Ook internationaal maakte JASA grote sprongen. “In 2018 is onze internationale omzet via de dealers sterk gestegen”, zegt Eduard. “Daarnaast is het hoogtepunt natuurlijk ook de opening van de vestiging in Amerika.”
Op 28 maart 2018 werd de vestiging in Amerika officieel opgericht. Eind oktober vertrokken Sandra Somford-Pannekeet, Joost Somford en de kinderen dan eindelijk naar Virginia om daar het kantoor van JASA te openen. Inmiddels is er een kantoorpand en een magazijn. Samen met de dealers en een eigen vestiging in de USA gaan we het komende jaar onze klantenkring voor de Sleever internationaal uitbreiden.
Professionaliseren van JASA
Op het gebied van het professionaliseren heeft JASA ook grote stappen gezet dit jaar. Zo is het personeelsbestand gegroeid naar 75 medewerkers en is er extra geïnvesteerd in scholing van de medewerkers. “Zo zijn een aantal medewerkers van R&D en Engineering op verschillende trainingen rondom machineveiligheid geweest. Ook zijn we druk bezig met het implementeren van de principes van Quick Response Manufacturing/Management”, zegt Eduard.
“Daarnaast lanceerden we onze nieuwe website, en kregen we veel aandacht voor JASA op social media. Allemaal dingen waar we heel erg blij mee zijn”, aldus Eduard. “Ook zijn de processen aangescherpt met maar één belangrijk doel: heel veel tevreden klanten. Ik ben dan ook enorm dankbaar voor de inzet van alle medewerkers en kijk uit naar de mooie dingen die we samen in 2019 gaan maken!”
Bekijk hier al het andere nieuws over papieren verpakkingen.