amforen

De geschiedenis van verpakkingen: Van dierenhuid tot Sleever

De allereerste verpakkingen bestonden uit gevlochten mandjes en zakjes van dierenhuiden. Bessen, planten en zaden werden daarin verpakt. De jagers en verzamelaars waren recyclers; hun verpakkingen werden constant hergebruikt.

Toen de mens ging boeren had je op gezette tijden in het jaar een oogst. Die oogst moest worden bewaard, verhandeld of verwerkt. Daarmee werden opslag, transport en houdbaarheid belangrijk. De eerste evolutie van de verpakking was een feit. Innovatie in de oudheid!

Amforen

Romeinse verpakkingen

De Romeinen hadden al een behoorlijke culinaire expansiedrift, maar waren toch vooral van het type wat de boer niet kent dat eet die niet. Amforen - van die stenen kruiken - werden gebruikt om typisch Romeinse spijzen, zoals Lijsterborst of Makreel, in op te slaan en te vervoeren. Luchtdicht afgesloten met pek en touw was alles langer houdbaar en zo konden hooggeplaatste Romeinse soldaten in den vreemden ook van de mediterrane keuken genieten.  

Ook waren de Romeinen vernuftig in het bedenken van nieuwe bewaartechnieken: zouten, roken, bewaren in olie of azijn. Eeuwenlang deed de amfoor, de glazen fles en manden die luchtdicht gemaakt waren dienst als verpakking.

Papiermolen

De eerste massaproductie van verpakkingen in de geschiedenis

In 1400 deed het papier haar intrede in de wereld. Er kwamen papiermolens waarmee er op grote(re) schaal papieren verpakkingen voor droge waren -suiker en meel- werden gezeefd. Je kan wel zeggen, de eerste verpakkingsmachine. Grote raamwerken met oude vodden werden met een ingewikkeld procedé tot papieren bladen gemaakt -  inderdaad een soort voorloper van de Sleever! Deze papieren bladen werden gaandeweg bedrukt. Vanaf de 17e eeuw is Nederland niet alleen marktleider als het om papier gaat, er wordt ook behoorlijk met karton geëxperimenteerd. De groei stagneerde rond 1810 en herstelt zich later die eeuw weer door de mechanisering.

De fles al verpakking

In hetzelfde tijdvak is de glazen fles als verpakking erg in zwang gekomen. Onder invloed van water en wind energie werden dranken verpakt en vacuüm afgesloten. Deze verpakkingen beschermen de producten zo goed dat ze soms honderden jaren goed blijven; denk maar aan gezonken scheepswrakken waar drank op gevonden wordt. De wijntjes zijn niet allemaal te hachelen, maar sommigen blijken de tand des tijds goed te doorstaan dankzij, jawel, degelijke verpakkingen. Sante!

Tot na de Tweede Wereldoorlog blijft onze verpakking cultuur redelijk hetzelfde; we gebruiken flessen, bussen en papier. Pas als ons consumptiegedrag verandert geven we aanzet tot de ontwikkeling van de verpakkingen zoals we die vandaag de dag kennen.

De moderne geschiedenis van verpakkingen

De komst van de supermarkten heeft natuurlijk voor een aardverschuiving in de verpakkingswereld gezorgd. Boodschappen doen wordt een compleet andere ervaring; opeens moeten mensen zelf al die artikelen pakken en dus weten wat en hoeveel er in een pak zit. Er verschijnt veel meer informatie op de verpakkingen.

De technologie gaat met sprongen vooruit; conservenblikken, plastic folies, vacuüm verpakkingen, drankkartons. Innovatie op het gebied van verpakkingen brengt een legio aan mogelijkheden.

Dan zijn er de demografische ontwikkelingen. Er komen kleinere gezinnen, mensen worden ouder en er ontstaan subculturen met allemaal hun eigen producten en zo dus hun eigen verpakkingen.

Apples_with_sleeve

De verpakking van de 21ste eeuw

De verpakking van nu is een product op zich. Het beschermt het product tijdens het transport en opslag. Het verlengt de houdbaarheid van het product. Het geeft het product identiteit door de informatie die we erop zetten. Als het even kan is de verpakking van nu duurzaam; je kan de verpakking hergebruiken, of deze is biologisch afbreekbaar of 100% recyclebaar.

Anno 2019 is een minimale verpakking misschien wel een must. Bewustwording van ons eigen consumptiegedrag betreft niet alleen het product zelf, maar zeker ook hoe het is verpakt. Wij staan klaar om met jou van gedachten te wisselen hoe we jouw product het beste en op een eerlijke, eigentijds manier kunnen verpakken.

Dierenhuid of Sleever, een mooi product hoort in een mooi jasje.

Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat een reactie achter

Over ons

JASA Packaging Solutions is een internationaal opererende producent van verpakkingsmachines, sleevers en specialist in verpakkingslijnen.

Privacy statement

Disclaimer