Zowel JASA Packaging Solutions als Danfood Technology zien niet alleen de kwaliteit van de machines maar ook de machine services als essentieel onderdeel van een premium bedrijf. Richard Norris, Manager-Directeur van Danfood, en Leon Pickersgill, Verkoper bij Danfood, vertellen over Danfood en hun ervaring met JASA.
Wat doet Danfood precies?
Richard: “30 jaar geleden is Danfood opgericht. Al die jaren lag onze focus op het pekelen en marineren van vlees, vis en gevogelte. We zijn een gespecialiseerd bedrijf en werken samen met maar weinig leveranciers. Tot voor kort deden we dan ook niets met verpakken.”
Leon: “Tot we in aanraking kwamen met JASA Packaging Solutions. Via een van onze grote klanten hadden we over jullie machines gehoord en wilden het graag uitproberen. Hierdoor hebben we ons verdiept in de machines van JASA en het bedrijf. We waren enthousiast!”
Met wat soort bedrijven werken jullie graag samen?
Leon: “In tegenstelling tot veel concurrenten werken we maar met een handvol merken samen. Zo behouden we onze specialisme en focus. Onze samenwerkingen zijn voor een lange termijn. Dat was een van de redenen dat we voor JASA kozen. We zagen JASA als een bedrijf waar we een langdurige samenwerking mee aan konden gaan.”
Richard: “Als je met een nieuw bedrijf in zee gaat moet je tijd en energie investeren. Dat hoort er gewoon bij. Alles is nieuw en je moet je de nieuwe informatie en kennis eigen maken. Bij JASA verwachtten we dat die investering het waard zou zijn. Daar hadden we gelijk in. JASA is razendsnel een belangrijk onderdeel van Danfood geworden.”
Danfood bestaat al 30 jaar, hoe gaat het met het bedrijf?
Richard: “Ik werk al 16 jaar bij Danfood en denk dat dit de meest succesvolle tijd ooit is. Dat is echt geweldig! Dat succes is te danken aan ons sterke team. Niet alleen in Sales maar ook in Service gaan we als een trein. Leon en ik zijn oprecht trots op het serviceteam dat we hebben.”
Hoe draagt de Service bij aan jullie succes?
Leon: “We opereren in een kleine branche. Dat maakt het essentieel dat we de Service op orde hebben, want we komen er niet mee weg als we een gemiddelde of slechte service hebben. Daarbij is Danfood een bedrijf dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft; van de producten tot de Service, we zorgen ervoor dat alles wat we bieden van hoge kwaliteit is.
Richard: “Als premium bedrijf willen we dan ook samenwerken met eersteklas marktleiders. Alleen een geweldig product hebben is niet voldoende. We moeten met een partner snel kunnen schakelen en problemen oplossen. Dat zien we terug in de werkwijze van JASA. Ook jullie Service afdeling is sterk en professioneel.”
Dus jullie zien niet alleen de kwaliteit van de machines maar ook de machine services als essentieel onderdeel van een premium bedrijf?
Leon: “Ja, dat is ook een valkuil die we gezien hebben bij andere potentiële leveranciers. Sommige bedrijven beschikken over fantastische apparatuur, maar geen exportmentaliteit. Dan kun je geen vaste voet in een markt krijgen.”
Richard: “We hebben bedrijven gezien die producten produceren voor hun eigen markt en vervolgens worstelen met export. Je moet een complete en gedegen structuur hebben om te exporteren. Hierbij moet je rekening houden met verschillende markten, verschillen in mentaliteit en verschillen in koopgedrag. Toen we in contact kwamen met Natasja Boekel was meteen duidelijk dat bij JASA veel exportkennis zit. Dat wil je als je een nieuw partnerschap aangaat. Vooral in de beginfase, de eerste 12 weken, kunnen we wel wat hulp gebruiken.”
Van pekelen en marineren naar verpakken, hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
Richard: “Die keuze hebben we niet lichtzinnig gemaakt. Danfood had 30 jaar lang 1 focus; het pekelen en marineren van vlees, vis en gevogelte. Daar was ons klantenbestand op ingericht. We werken in een niche waar niet veel nieuwe potentiële klanten in voorbijkomen. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we de klanten die we hebben behouden en heeft Danfood sterke klantrelaties.”
Leon: “Om zeker te weten dat we de juiste keuze maakten hebben we ons verdiept in JASA en zijn we zelfs naar de supermarkt gegaan. Daar viel ons op dat de meeste premium producten een sleeve om de verpakking hebben. Verder hebben we Natasja een paar keer ontmoet en zijn we naar de fabriek van JASA geweest.“
Hoe is het voor jullie om je op zo’n nieuwe markt te begeven?
Richard: “Dat is ontzettend interessant. Het helpt ons ook om ons bedrijf verder te ontwikkelen in andere landen. Daarvoor zijn we heel dankbaar voor de professionele aard van JASA, dat helpt ons.”
Leon: “In deze bijzondere tijden is het extra belangrijk dat je fijn kunt samenwerken met een bedrijf en dat het voorspoedig verloopt. Daar heeft Natasja gigantisch aan bijgedragen. Ze is ontzettend behulpzaam en neemt regelmatig contact op. Dat maakt dat de overstap naar een nieuwe markt soepel gaat.”
Wat is de rol van JASA binnen Danfood?
Richard: “Samenwerken met JASA is niet alleen plezierig, ook het succes van onze samenwerking is meetbaar. De JASA Sleever is ons nieuwe paradepaardje. In de cijfers zie je dat terug: JASA heeft in 2019 ontzettend veel bijgedragen aan onze omzet.”
Leon: “Die bijdrage was zo’n 20% van onze verkoopomzet. Dat is waanzinnig!”
Richard: “Dat is een prachtige bevestiging dat het de juiste keuze was om met JASA in zee te gaan.”
Hoe komt het dat zo veel mensen de JASA Sleever bij jullie kopen?
Leon: “We zetten goed in op marketing. Mensen komen online, via Google-advertenties en LinkedIn, op ons af. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt, dat klanten naar ons toekomen in plaats van dat wij ze benaderen. Daarbij heeft een breed publiek interesse in de JASA Sleever. Het gaat verder dan het vlees, gevogelte en vis waar wij ons op richten.”
Richard: “Als die mensen ons benaderd hebben bekijken we stap voor stap of het inderdaad een match is met JASA. We willen onze hoge reputatie in de branche niet schaden.”
Leon: “Daarbij helpt het enorm dat onze relaties binnen de industrie zo sterk zijn. Klanten weten dat als wij een nieuw product kiezen, de kans groot is dat het een premium product is. Met de JASA Sleever is dat natuurlijk ook het geval.“
Wat maakt dat mensen voor de JASA Sleever kiezen?
Richard: “Een van de belangrijkste redenen is de grootte van de machine. Natuurlijk is de snelheid ook een overweging, maar het formaat speelt echt een grote rol. Vaak is er niet veel ruimte in fabrieken en dan is het geweldig dat ik kan zeggen dat dit de kleinste sleever op de markt is. De JASA Sleever is 1,5 meter, andere sleevers zijn 2,5 tot 4,5 meter.”
Leon: “Daarnaast helpen onze sterke klantrelaties hier ook bij. Onze klanten kennen JASA vaak nog niet, wat een stukje onzekerheid voor ze meebrengt. Maar ze vertrouwen ons en onze machine services.”
Richard: “JASA heeft hier ook enorm bij geholpen. Zo is Natasja erin geslaagd om een proefmachine bij klanten te plaatsen, zodat ze de machine in hun eigen fabriek konden zien draaien. Ze zagen de snelheid, de efficiëntie, de innovatieve cassette, de consistentie. Ze waren verkocht.”
Hoe zijn de ervaringen met de JASA Sleever?
Richard: “We hebben allemaal blije klanten. Na de installatie en inbedrijfstelling draait de machine als een tierelier. De klanten zijn tevreden, de machine vereist weinig onderhoudsdelen en weinig onderhoud. Ook zijn de kosten van de machine laag. De klanten zijn blij met de JASA Sleever, wij zijn blij met de samenwerking met JASA!”
Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!