Januari ligt onderhand achter ons, en we zijn allemaal helemaal gewend aan 2020. Een mooi moment om terug te blikken op 2019 en een vooruitblik te bieden op 2020. Eduard de Haan, CEO van JASA, vertelt: “2019 was voor JASA een jaar vol hoogtepunten en 2020 wordt voor ons het jaar van nóg minder plastic.”
1e hoogtepunt 2019: de lancering van de appelsleever
Tijdens Fruit Logistica 2019 lanceerde JASA de appelsleever. Dit was een groot succes! De duurzame sleeve-verpakkingen bieden dan ook veel voordelen:
- 100% papier
- Geen plastic
- Razendsnel verpakt
- Energiezuinig
Dat viel goed in de smaak. “Met tientallen installaties en steeds meer supermarkten die overstappen naar gesleevde appelschalen kunnen we spreken van een mega succes! En niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Amerika draaien JASA Sleevers”, aldus Eduard. En extra leuk: deze duurzame papierverpakking bereikte zelfs de handen van Koningin Máxima!
2e hoogtepunt 2019: de lancering van de Bag-2-Paper™
Een andere duurzame innovatie die tijdens Fruit Logistica 2019 gelanceerd werd: Bag-2-Paper™. Dankzij het verticaal verpakken zijn de Bag-2-Paper™ machines razendsnel. En doordat er geen hitte gebruikt wordt om de verpakkingen te sealen, zijn de Bag-2-Paper™ machines ook nog eens heel energiezuinig. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de kosten. “Dat dit een ware innovatie is wisten wij natuurlijk al, maar dat de Bag-2-Paper™ drie awards binnen heeft gesleept is voor ons wel echt de kroon op ons werk!” De Bag-2-Paper™ won de NL Packaging Award 2019, de Worldstar Packaging Award 2020 en de WorldStar Sustainability Award 2020. Net als de JASA Sleever blijft deze innovatie niet binnen de grenzen. Je kunt hem onder meer vinden in Australië en Amerika.
3e hoogtepunt 2019: vestiging in de USA volop operationeel
JASA sloeg haar vleugels uit naar Amerika, en 2019 was het eerste volle jaar dat de vestiging operationeel was. “We hebben een bijzonder goed jaar achter de rug in Amerika. De eerste directe orders zijn binnen, en dan niet alleen voor aardappels, wortels en uien, maar ook voor processed fruits & vegetables.” Het is een complexe operatie om een vestiging te starten in Amerika. Dat JASA daar nu al een aantal projecten heeft lopen is daarom een fantastisch resultaat.
4e hoogtepunt 2019: kwaliteit & groei
JASA werkt continu aan de kwaliteitsverbetering van zowel haar producten als haar organisatie. En dat wordt door de markt opgemerkt. “We hebben 35% groei gehad, dat is geweldig! Daarbij hebben we veel nieuwe klanten in marktsegmenten buiten de AGF-sector, zoals vlees, tapas, gevogelte en maaltijdsalades.” Zo worden er nu op JASA verpakkingsmachines appels in trays verpakt, maar ook emmertjes met tomaten, schalen met maaltijdsalades, en bakjes met garnalen en olijven.
Grootste uitdaging van 2019: het managen van de enorme groei
Zoals er hoogtepunten waren, zo waren er ook uitdagingen in 2019. De grootste uitdaging: het managen van de enorme groei van JASA. “Dat we zoveel hoogtepunten hadden en enorm gegroeid zijn is natuurlijk fantastisch! Maar dan is het wel de uitdaging om dat allemaal te managen. Ervoor zorgen dat alles en iedereen op de juiste manier blijft werken, dat is niet niks.”
1e doelstelling 2020: minder plastic
JASA wil niet even een steentje bijdragen aan het reduceren van plastic, maar daadwerkelijk het verschil maken. Daarom is het mogelijk om verschillende verpakkingsmaterialen op de JASA verpakkingsmachines te verwerken, zoals papier- en recyclebare verpakkingen, die niet bijdragen aan de plastic soep. Voor de echte papier-liefhebbers: op het gebied van verticaal verpakken kan JASA in principe alle papierverpakkingen verwerken, niet alleen de eigen Bag-2-Paper™ maar ook die van Semoulin, Cartomat, Papervento, enz. “We gebruiken al veel papierverpakkingen voor verschillende soorten aardappelen, groenten en fruit, en willen dat uitbreiden. Bijvoorbeeld met peren, kiwi’s, tomaten en avocado’s. Hiermee kunnen we nog meer bijdragen aan reduceren van het gebruik van plastic folie materiaal.”
2e doelstelling 2020: schalenlijnen in Duitsland
JASA is al internationaal operationeel, en wil nu de Duitse markt voor processed fruits & vegetables veroveren. “We gaan een eigen vestiging in Duitsland opzetten, gericht op schalenlijnen voor processed fruits & vegetables. Zo kunnen we ervoor zorgen dat ook in ons buurland minder plastic verpakkingen worden gebruikt.”
3e doelstelling 2020: extra focus op Lean en QRM
Om de efficiency en kwaliteit van JASA te optimaliseren, wordt er het komende jaar nog meer focus gelegd op de principes rondom Lean en QRM. “JASA werkt al conform de principes van lean en QRM, maar in 2020 willen we dat verder aanscherpen om vooruitgang te blijven boeken.”
4e doelstelling 2020: continu blijven verbeteren
Stilstaan en achterover leunen, dat gebeurt niet bij JASA. “Vanwege onze enorme groei hebben we continu onze focus op het professionaliseren van onze processen en systemen, en het verhogen van de kennis en kwaliteit van onze medewerkers. Het is een hele mooie uitdaging om dat te managen.” Net als in 2019, gaat JASA in 2020 voor stijgende lijnen.
Kortom: minder plastic en meer papier - niet alleen in Nederland maar ook over de grens - en altijd blijven verbeteren. JASA kijkt uit naar een duurzaam 2020!
Bekijk hier al het andere nieuws over papieren verpakkingen.
Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van de nieuwste innovaties? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Contact_NL
"*" geeft vereiste velden aan