sleever, verpakkingsbedrijf, packaging company, familiebedrijf, family business, verpakkingsbedrijf, JASA, verpakkingsmachine specialist, packaging machine specialist, JASA, JASA packaging solutions, verpakken, verpakkingen, packaging

JASA Sleever van 1.0 naar 2.0

Innoveren is iets waar JASA goed in is, maar soms is het zetten van onmogelijke doelen juist hetgeen wat innovatie vooruit stuwt. Dat is precies wat er met de Next Generation Sleever gebeurde, het paradepaardje van JASA.

Eduard de Haan, CEO van JASA en Hendrik van den Berg, R&D directeur hebben een heel duidelijke visie als het gaat om innovatie. “Iedereen denkt dat innovatie alleen draait om het verbeteren van het product, maar het is veel meer dan dat. Ik ben van mening dat je innoveren niet alleen doet met het verbeteren van de machine.” Toch begon de ontwikkeling van de nieuwe Sleever met precies dat: het verbeteren van het eerste model. “De Sleever is fantastisch verkocht in 2016 en daar wilden we verder mee”, aldus Eduard. “Eerst wilden we een Sleever 1.1 ontwikkelingen, maar we hadden zulke goede ideeën, dat we besloten om direct een 2.0 te maken.”

Tijdens het innovatieproces werd er gekeken welke aspecten van een machine voor de klant essentieel waren. "Productiesnelheid, snellere omsteltijden, operator safety en energie efficiënt speelden een grote rol voor onze klanten", vertelt Hendrik van den berg. Na het maken van de Sleever 1.0 werd er met feedback van klanten geconstateerd dat er op al deze punten winst te behalen was. "We hebben voor de Next Generation Sleever onmogelijke doelen gesteld. Zo wilden we de kostprijs met 30% omlaag, wilden we 50% minder onderdelen en zelfs 60% minder assemblage", aldus Hendrik.

Om dit te bereiken moest het Research en Development (R&D) team anders gaan denken dan ze gewend waren. ‘Out of the box’ denken was hier het sleutelwoord. Maar dat bleek nog niet zo gemakkelijk. "Daarom hebben we eind 2016 een sessie gehad met Beacon Partners. Dat is een R&D strategiepartij die ons heeft geholpen om zo'n verbetertraject goed aan te pakken", vertelt Hendrik. "Als gevolg daarvan heeft de Next Generation Sleever mij aan alle kanten verrast. We hebben dit serieus gefaciliteerd en zijn op verschillende trainingen geweest, waaronder machineveiligheid en uiteraard hebben we interviews gedaan met klanten. Tegelijkertijd hebben we Oriana Batista aangenomen om onze R&D processen te stroomlijnen. Het hele R&D team heeft grote stappen gemaakt bij de ontwikkeling van de Sleever."

Een van de belangrijkste stappen is dat de Sleever modulair ontwikkeld is. Dat houdt in dat de basis van elke machine hetzelfde is, maar dat alleen specifieke onderdelen per klant specifiek zijn. "Zoals bijvoorbeeld de Sleever cassette", legt Hendrik uit. "Deze wordt voor iedere klant en ieder product op maat gemaakt. Daardoor hoeven klanten alleen de Sleever cassette te wisselen." Doordat het omstellen van de machines met het wisselen van één enkele cassette gebeurt, wordt dit gedaan in minder dan vijf minuten. De machine is zo ingesteld dat bij het wisselen van de cassette, automatisch de invoerbaan aangepast wordt en er bijna geen hand- en afstel werk meer nodig is.

sleever, verpakkingsbedrijf, packaging company, familiebedrijf, family business, verpakkingsbedrijf, JASA, verpakkingsmachine specialist, packaging machine specialist, JASA, JASA packaging solutions, verpakken, verpakkingen, packaging

Sleever, de verbeteringen

De omsteltijden zijn niet het enige wat er verbeterd is aan de Sleever. "In het vorige model verwerkte de Sleever 30 tot 50 verpakkingen per minuut. Nu zijn dat er 50 tot 100", aldus Hendrik. Dat is dus meer dan een verdubbeling van de capaciteit van de machine.

Daarnaast heeft de Sleever ook een verbeterde operator safety. "Sinds de vorige machine hebben we onze veiligheidseisen opgeschroefd en bijgesteld", aldus Hendrik. "We zijn daar ook voor op training geweest om te zorgen dat we echt topkwaliteit machines leveren op alle vlakken."

Een onderdeel van het verbeteren van de veiligheid is het maken van een risicoanalyse. Dit is een objectieve manier om te kijken of de machine veilig genoeg is. "Door het gebruik van de risicoanalyse hebben we enorme stappen gemaakt in het ontwikkelproces", legt Hendrik uit. Daarnaast is er veel tijd gestoken in het reviewen van de ontwikkelprocessen. “Daardoor hebben we binnen JASA een geheel nieuwe manier van innoveren ontwikkelt die onze machines naar een hoger platform tillen.”

Innoveren heeft in de kern alles met het product te maken. "Onze klanten willen zoveel mogelijk uit hun machines halen", zegt Hendrik. Dat houdt in zoveel mogelijk producten verwerken met zo min mogelijk productie-uren. "Om dit te bereiken hebben we bij klanten geïnventariseerd welke behoeften en processen er speelden."

sleever, verpakkingsbedrijf, packaging company, familiebedrijf, family business, verpakkingsbedrijf, JASA, verpakkingsmachine specialist, packaging machine specialist, JASA, JASA packaging solutions, verpakken, verpakkingen, packaging

Sleever naar Amerika

Met het maken van de Next Generation Sleever heeft JASA een goed stuk techniek in handen voor de Amerikaanse markt. JASA USA zal zich in het begin voornamelijk richten op het verkopen van de Sleever en de machines daaromheen voor het vullen van schalen. De convenience markt in Amerika is erg groot en de eerste klant is al een feit: Veggie Noodle is de eerste Amerikaanse klant die met de Sleever gaat werken.

En dat ontwikkeltraject? Dat houdt natuurlijk nooit op. Met de snelheid waarop de techniek zich ontwikkeld is JASA altijd op zoek naar nieuwe manieren om hun producten verder te ontwikkelen en verbeteren. Zo ook de Sleever.

sleever, verpakkingsbedrijf, packaging company, familiebedrijf, family business, verpakkingsbedrijf, JASA, verpakkingsmachine specialist, packaging machine specialist, JASA, JASA packaging solutions, verpakken, verpakkingen, packaging

Laat een reactie achter